Selēns – mazliet ķīmijas un vēstures

Selēns ir ķīmiskais elements, ko tālajā 1818 gadā atklāja zviedru zinātnieks. Kad pētnieki sāka pētīt selēnu, viņi ātri vien atklāja, cik ļoti svarīgs šis mikroelements ir katram no mums. Selēna proteīni ir olbaltumvielas, kas aminoskābju ķēdē satur selenocisteīnu. Tie cilvēka organismā veic bioloģiskās funkcijas. Zīdītāju organismā ir 30 dažādi svarīgi selēna proteīni, taču, tiek lēsts, ka to skaits var sasniegt pat 100. Selēna proteīni stimulē antioksidanta glutationa ražošanu un regulē arī tioredoksīnu aktivitāti (tioredoksīni ir olbaltumvielas, kas arī darbojas kā antioksidanti).

Ir zināms, ka selēns ir atrodams pārtikā. Selēna daudzums augu izcelsmes produktos ir atkarīgs no tā daudzuma augsnē, bet dzīvnieku izcelsmes produktos atkarīgs no tā, no kā dzīvnieks ir pārticis. Zinātnieki ir izpētījuši, kur uz Zemes var atrast visvairāk selēna – Enshi provincē Ķīnā, ASV, Kanādas līdzenumos, Īrijā, Kolumbijā un Venecuēlā. Saskaņā ar Pasaules Veselības organizācijas datiem, ir daudz vairāk teritoriju ar augsni, kurā ir novērots selēna deficīts, bet teritorijas, kurās selēns ir pietiekamā daudzumā ir pavisam maz. Vēl viens svarīgs fakts – ēdiena gatavošanas laikā daļa selēna pazūd, piemēram: pāris minūtes vārīti sparģeļi un sēnes zaudē apmēram 40 % selēna [1].

 

Slimību profilakse?

Selēns un selēna proteīni savas antioksidantiskās iedarbības dēļ, tiek uzkatīti par efektīviem līdzekļiem dažādu slimību novēršanā un profilaktikā. Piemēram, tie palīdz pret sirds un asinsvadu slimībām, kuras tiek uzskatītas par visbiežāko nāves cēloni attīstītākajās valstīs.

2013 gada tika publicēts sistemātisks pārskats, kurā tika veikti 12 pētījumi ar vairāk nekā 19 tūkstošiem cilvēku. Diemžēl, trūka ticamu datu un pierādījumu, kas apstiprinātu nepieciešamību selēnu lietot ikdienā, tomēr atklājās, ka tiem, kuri lietoja selēnu bija zemāks holesterīna līmenis asins plazmā [2].

Tāpat kā visi antioksidanti, tiek uzskatīts, ka selēns veicina profilaksi pret noteiktu vēža veidu. Kaut arī Kohreinas medicīnas datu bāzē tiek publicēti dati, ka nav pietiekami daudz pierādījumu, ka selēns aizsargā pret vēzi, tomēr 2016 gadā. Ķīnas pētnieku publicēto metaanalīžu secinājumi ir skaidri: augstāks selēna līmenis asins plazmā ir saistīts ar samazinātu onkoloģisko slimību skaitu. Šī pētījuma mērķis bija atrast saikni starp selēna līmeni cilvēka organismā un vēža gadījumiem visā pasaulē. Daži pētījumi ir atklājuši saistību starp augstāku selēna līmeni un retāk sastopamiem krūts, plaušu un barības vada vēža gadījumiem [3].

Kā selēns ir saistīts ar vairogdziedzeri

Vairogdziedzeris ir mazs, bet ļoti svarīgs dziedzeris cilvēka organismā. Tā ražotie hormoni regulē mūsu orgānu darbību (sirds, aknas, nieres, zarnas, smadzenes), tā darbība ir atkarīga no ādas stāvokļa, ķermeņa svara, garastāvokļa, vispārējās pašsajūtas u.c. No visiem ķermeņa audiem tieši vairogdziedzera audos atrodams vislielākais selēna daudzums. Vairogdziedzerim šis mikroelements ir svarīgs ne tikai kā antioksidants, bet tas ir iesaistīts arī vairogdziedzera hormonu metabolismā.

Tiek uzskatīts, ka selēns ir iedarbīgs pacientiem ar autoimūnu vai tā saukto Hašimoto tireoidītu (slimību, kurā ķermenis attīsta autoantivielas pret saviem vairogdziedzera audiem). Ir arī pierādījumi, ka selēns var uzlabot pacientu dzīves kvalitāti, kuri sirgst ar Greivsa oftalmopātiju (acu traumu, ko izraisa paātrināta vairogdziedzera aktivitāte) [4].

Ādas slimības

Selēna pozitīvā ietekme uz ādu ir zināma jau sen. Lai cik dīvaini tas nešķistu, viena no šī mikroelementa pārdozēšanas pazīmēm ir ādas bojājumi. 2020 gadā tika publicēts sistemātisks pārskats, kurā tika pārskatīti 27 pētījumu dati (ar 1315 pacientiem un 7181 veseliem cilvēkiem) un meklēta saikne starp selēna līmeni un ādas slimībām. Pacientiem ar psoriāzi, pūtītēm un atopisko dermatītu, analīzes uzrādīja zemāku selēna līmeni [5].

Garīgā veselība

Alcheimera slimība ir hroniska slimība, kas ne vienmēr ietekmē tikai vecākus cilvēkus. Slimības ietekmē mirst nervu šūnas. Pacienti zaudē atmiņu, nespēj izpaust emocijas, orientāciju, pazūd koncentrēšanās spējas, palēninās domāšana. Dažu pētījumu secinājumi liecina, ka pacientiem tika konstatēts nepietiekams selēna līmenis [6].

2017 gadā Francijas un Nīderlandes pētnieki publicēja sistemātisku pārskatu, kura mērķis bija atbildēt uz jautājumu: kādas vielas organismā trūkst cilvēkiem, kuri sirgst ar Alcheimera slimību? Tika veikti pētījumi, kuros analīzes tika veiktas izmantojot cilvēka asinis un cerebrospinālo šķidrumu. Izanalizējot 116 publikācijas, tika konstatēts, ka sirgstošo pacientu organismā cirkulēja zemāka šo vielu koncentrācija: DHR, EPR, holīns, fosfatidilholīns un selēns [7].

Kādā citā pētījumā, kurš norisinājās Francijā piedalījās 4447 pacienti (vecumā no 45 līdz 60 gadiem). Viena grupa, laika posmā no 1994 līdz 2002 gadam, katru dienu lietoja 120 mg C vitamīna, 6 mg β-karotīna, 30 mg E vitamīna, 100 mg selēna un 20 mg cinka. Cita grupa lietoja placebo. Pacientu atmiņa tika novērtēta ar 4 dažādu neirofizioloģisko testu palīdzību. Pacientiem, kuri katru dienu lietoja uzskaitītos antioksidantus, bija ievērojami labāka atmiņa [8].

Kas jāzin pirms selēna lietošanas

Lai gan selēns ir piemērots kā alternatīva autoimūna tiroidīta, augsta holesterīna līmeņa un citu slimību/ traucējumu ārstēšanā, nekad to nelietojiet ārsta izrakstīto medikamentu vietā. Tikai ārsts var izlemt, vai ir droši atteikties no medikamentiem.

Rūpīgi izvēlieties šo uztura bagātinātāju (ieteicamās devas var atšķirties), ja Jums ir hroniska nieru slimība, vairogdziedzera mazspēja vai ādas vēzis. Arī bērniem, grūtniecēm un māmiņām, kuras baro ar krūti pirms selēna lietošanas ir jāpakonsultējas ar ārstu [9].

L-selenometionīns ir bioaktīvā selēna forma, un tā ir viena no formām, kura vislabāk absorbējas. Organiskais selēns veidojas augos, kad selēns, kurš paņemts no augsnes tiek pārveidots par L-selenometionīna savienojumu (angl. L-Selenomethionine). Primārā L-selenometionīna vērtība uztura bagātinātājos ir bioloģiski pieejamā selēna formā, kura ir cilvēkam būtiska barības viela [10,11].

Rakstu sagatavojis ārsts.

 

Izmantotā literatūra:

  1. Perrone, Daniel. Monteiro, Mariana. Nunes, Juliana. 2015/08/15. The Chemistry of Selenium.
  2. Rees  K, Hartley  L, Day  C, Flowers  N, Clarke  A, Stranges  S. Selenium supplementation for the primary prevention of cardiovascular disease. Cochrane Database of Systematic Reviews 2013, Issue 1. Art. No.: CD009671. DOI: 10.1002/14651858.CD009671.pub2. (Anglija)
  3. Cai X, Wang C, Yu W, et al. Selenium Exposure and Cancer Risk: an Updated Meta-analysis and Meta-regression. Sci Rep. 2016;6:19213. Published 2016 Jan 20. doi:10.1038/srep19213 (Ķīna)
  4. Ventura M, Melo M, Carrilho F. Selenium and Thyroid Disease: From Pathophysiology to Treatment. Int J Endocrinol. 2017;2017:1297658. doi:10.1155/2017/1297658 (Portugāle)
  5. Jun lv, Ping Ai, Shuying Lei, Faqiong Zhou, Shangzhou Chen, Yang Zhang, Selenium levels and skin diseases: systematic review and meta-analysis. Journal of Trace Elements in Medicine and Biology, Volume 62, 2020, 126548, ISSN 0946-672X (Ķīna).
  6. González-Domínguez R, García-Barrera T, Gómez-Ariza JL. Homeostasis of metals in the progression of Alzheimer’s disease. Biometals. 2014;27(3):539‐549. doi:10.1007/s10534-014-9728-5 (Spānija).
  7. Martijn C. de Wilde, Bruno Vellas, Elodie Girault, Aysun Cetinyurek Yavuz, John W. Sijben, Lower brain and blood nutrient status in Alzheimer’s disease: Results from meta-analyses. Alzheimer’s & Dementia: Translational Research & Clinical Interventions, Volume 3, Issue 3, 2017, Pages 416-431, ISSN 2352-8737 (Francija, Nīderlande).
  8. Kesse-Guyot E, Fezeu L, Jeandel C, et al. French adults’ cognitive performance after daily supplementation with antioxidant vitamins and minerals at nutritional doses: a post hoc analysis of the Supplementation in Vitamins and Mineral Antioxidants (SU.VI.MAX) trial. Am J Clin Nutr. 2011;94(3):892‐899. doi:10.3945/ajcn.110.007815 (Francija)
  9. https://www.drugs.com/mtm/selenium.html
  10. https://www.sciencedirect.com/topics/nursing-and-health-professions/selenomethionine
  11. https://orffa.com/publications/l-selenomethionine-innovation-at-its-best/

Atbildēt