Par cinku

Cinks – cilvēka organismam ir ļoti svarīgs un nepieciešams mikroelements, kuru organisms pats nespēj saražot, tādēļ, to ir nepieciešams uzņemt ar pārtiku. Tas ir iesaistīts daudzos ķermeņa procesos kā strukturāla sastāvdaļa. Šis mikroelements ir atrodams gan šūnās, gan ārpus tām – starpšūnu audos. [1]. Ir zināms, ka cinks, tāpat kā vairums citu mikroelementu, ir nepieciešams salīdzinoši nelielos daudzumos, taču bez tā nevarētu notikt dzīvībai svarīgi procesi. Cinks ir nepieciešams DNS un olbaltumvielu sintēzei, kā arī, lai šūnas varētu augt un vairoties. Cinka deficīts var kaitēt augļa attīstībai un augošajam bērnam [2].

Cinks palīdz uzturēt normālu imūnsistēmas darbību, normālu kaulu, matu, nagu un ādas veselību.

Vairāk kā 300 – tieši tik organismā esošie fermenti nevarētu darboties bez cinka. Turklāt, tiek uzskatīts, ka pats cinks darbojas kā antioksidants, un tam piemīt pat pretiekaisuma īpašības [3].

Dabīgie cinka avoti

Īpaši daudz cinka satur jūras veltes un zivis. Cinks atrodams arī gaļā – liellopu gaļā, cūkgaļā, aitas gaļā, vistas gaļā. Pākšaugi, rieksti, sēklas, graudaugi (auzas, brūnie rīsi, kvinoja) arī satur cinku. Piena produktos, olās un sēnēs cinka daudzums ir mazāks. [4]. Svarīgs fakts ir tas, ka cinku ir daudz vieglāk absorbēt no dzīvnieku izcilsmes produktiem nekā no augu. [5].

Cinka deficīts – problēma, kas ietekmē gan jaunus, gan vecus

Jau kopš 1896. gada bija zināms, ka bez cinka nevar dzīvot un augt ne augi, ne dzīvnieki, bet tikai 1961. gadā tika noskaidrota cinka svarīgā ietekme uz cilvēku. Ar cinka deficītu var būt saistītas dažādas slimības, kā piemēram, hroniska caureja, garšas izmaiņas, imūndeficīts, smadzeņu darbības traucējumi, slikta brūču dzīšana, apetītes trūkums, dažādi iekaisuma procesi, aknu slimības, Šī mikroelementa trūkums var izraisīt pat neiropsiholoģiskus traucējumus: emocionālu nestabilitāti, aizkaitināmību, depresiju [1].

Cinka deficīta problēma ir svarīga globālā mērogā. Tiek uzskatīts, ka mazāk attīstītās valstīs cinka deficīts ir “atbildīgs” par aptuveni 4 procentiem bērnu saslimstības un mirstības cēloņu. Savukārt attīstītākajās valstīs cinka deficīts biežāk sastopams gados vecākiem cilvēkiem [6,7].

Vislielākais cinka deficīta risks ir cilvēkiem, kuri piekopj veģetāro vai vegānisko diētu, grūtniecēm, barojošām māmiņām, cilvēkiem, kuri slimo ar kuņģa un zarnu trakta slimībām, hroniskām nieru slimībām, tiem, kuri pārmērīgi lieto alkoholu, neuzņem pietiekami daudz uztura, cilvēkiem ar ēšanas traucējumiem (anoreksija, bulīmija) [8].

Sausa āda, trausli mati un nagi, slikti dzīstošas ​​brūces, infekcijas, caureja, apetītes zudums, garšas traucējumi, garastāvokļa svārstības – tās var būt pirmās cinka deficīta pazīmes, kuras sūta organisms. Īpaši uzmanība jāpievērš riska grūpās esošajiem cilvēkiem (minēts augstāk). Arī neauglība var būt saistīta ar cinka deficītu [9].

cinks

Saikne ar saaukstēšanās slimībām

Cinks palīdz stiprināt mūsu imunitāti. 2017. gadā Somijā tika veikta metaanalīze – sistemātisks pārskats. Tika veikti 7 pētījumi ar 575 cilvēkiem, kuriem tika konstatēta saaukstēšanās. Tiem, kuri katru dienu lietoja 80 līdz 92 mg cinka, saaukstēšanās ilgums tika samazināts par 33 procentiem. Tiem, kuri lietoja 192 – 207 mg / d cinka, saaukstēšanās bija par 35% īsāka [10].

Saaukstēšanos galvenokārt izraisa vīrusi, taču ir arī konstatēts, ka cinks veicina imūnsistēmas daļu, kas ir atbildīga par baktēriju apkarošanu. Saskaņā ar 2010. g. pētījumu, kas publicēts „Nutrition Reviews“ (tulk. – uztura pārskats) vietnē, gados vecākiem cilvēkiem ar cinka deficītu biežāk tika konstatēta pneimonija (plaušu karsonis). Šī slimība gados vecākiem cilvēkiem nereti var beigties pat letāli. Tiek uzskatīts, ka cinka deficīts kavē imunitātei tik svarīgo T šūnu darbību, kā arī palielina ķermeņa uzņēmību pret infekcijām [11].

Cinka bisglicināts, cinka citrāts un cinka glikonāts ir tie, kas ļoti labi uzsūcas. Ir svarīgi, lai lietotais uztura bagātinātājs būtu bioaktīvas formas. Ieteicams to lietot kopā ar citiem pārtikas produktiem. Cinku var pārdozēt. Toksiska iedarbība: vemšana, caureja, asas sāpes vēderā, galvassāpes [12].

Rakstu sagatavojis ārsts.

Izmantotā literatūra:

  1. The Physiological, Biochemical, and Molecular Roles of Zinc Transporters in Zinc Homeostasis and Metabolism Taiho Kambe, Tokuji Tsuji, Ayako Hashimoto, and Naoya Itsumura. Physiological Reviews 2015 95:3, 749-784 (Japāna)
  2. Institute of Medicine. Food and Nutrition Board. Dietary Reference Intakes for Vitamin A, Vitamin K, Arsenic, Boron, Chromium, Copper, Iodine, Iron, Manganese, Molybdenum, Nickel, Silicon, Vanadium, and Zinc: a Report of the Panel on Micronutrients. Washington, DC: National Academy Press; 2001 (ASV)
  3. Ackland ML, Michalczyk A. Zinc deficiency and its inherited disorders – a review. Genes Nutr. 2006 Mar;1(1):41-9. (Austrālija)
  4. https://nutritiondata.self.com/foods-000124000000000000000-3w.html?
  5. Gibson RS. A historical review of progress in the assessment of dietary zinc intake as an indicator of population zinc status. Adv Nutr. 2012;3(6):772–782. Published 2012 Nov 1. doi:10.3945/an.112.002287 (Jaunzēlande)
  6. Penny ME. Zinc supplementation in public health. Ann Nutr Metab 62 Suppl 1: 31–42, 2013. (Peru)
  7. Haase H, Mocchegiani E, Rink L. Correlation between zinc status and immune function in the elderly. Biogerontology 7: 421–428, 2006. (Vācija)
  8. Kumssa DB, Joy EJ, Ander EL, et al. Dietary calcium and zinc deficiency risks are decreasing but remain prevalent. Sci Rep. 2015;5:10974. Published 2015 Jun 22. doi:10.1038/srep10974 (Anglija)
  9. Saper RB, Rash R. Zinc: an essential micronutrient. Am Fam Physician. 2009;79(9):768–772. (ASV)
  10. Hemilä H. Zinc lozenges and the common cold: a meta-analysis comparing zinc acetate and zinc gluconate, and the role of zinc dosage. JRSM Open. 2017;8(5):2054270417694291. Published 2017 May 2. doi:10.1177/2054270417694291 (Somija)
  11. Barnett JB, Hamer DH, Meydani SN. Low zinc status: a new risk factor for pneumonia in the elderly?. Nutr Rev. 2010;68(1):30‐37. doi:10.1111/j.1753-4887.2009.00253.x (ASV)
  12. https://www.healthline.com/nutrition/zinc

Atbildēt